Vzdělávací obsah
VZDĚLÁVACÍ OBSAH
JEN SI, DĚTI, VŠIMNĚTE, CO JE KRÁSY NA SVĚTĚ…
Cíle
vytvořit klidné, pohodové klima bez stresů
zaměřit se na mluvený projev a logopedickou prevenci
upevnit vztah k přírodě
vést děti ke zdravému životnímu stylu
…………………………………………………………………
Integrovaný blok: Svět plný kamarádů
Tematické celky: Našel jsem nové kamarády
Kde bydlím já a moji kamarádi
Věci kolem nás
Barvy podzimu
Ptačí stěhování
Co umí moje tělo?
Integrovaný blok: Svět bílých zázraků
Tematické celky: Čertí školka
Vánoce plné tajemství a kouzel
Zvířátka jsou naši kamarádi
Zimní radovánky
Pohádkový svět
Haló, pane karnevale
Hola, škola volá
Integrovaný blok: Svět v rozkvětu
Tematické celky: Probouzení broučků
Putování za zvířátky
My jsme malí zahradníci
Velikonoční zajíček
Stop, autíčko jede
Startujeme košťata
Integrovaný blok: Svět plný sluníčka
Tematické celky: Moje rodina
Ten dělá to a ten zas tohle
Sportem ke zdraví
Pestrá planeta Země
Skotačíme, máme svátek
Těšíme se na výlety
Integrovaný blok: Svět plný kamarádů
Tematické celky: Našel jsem nové kamarády
(jména kamarádů, fixace značek…)
Kde bydlím já a moji kamarádi
(můj dům můj hrad, poznání vesnice, kde sídlí školka…)
Ptačí stěhování (babí léto..)
Věci kolem nás (věci denní potřeby, počasí, zahrada…)
Barvy podzimu (les, ovoce a zelenina, listopad, Dušičky)
Co umí moje tělo?(dýně, Sv. Martin, lidské tělo…)
Předpokládaný časový harmonogram září až konec listopadu
Cíle bloku
Adaptace na MŠ, seznamovat se s kamarády, režimem dne v MŠ, se značkou. Rozvíjet schopnosti a dovednosti důležité pro navazování vztahů dítěte k druhým lidem. Upevňovat vztah dětí s místem, ve kterém žijí. Uvědomovat si změny a proměny v přírodě na podzim, význam životního prostředí pro člověka, jak o něj pečovat. Seznámit se s plody podzimu, sklizní ovoce, zeleniny, významem lidské práce na zahradě, na poli. Seznámit děti s přípravou zvířátek na blížící se zimu, kam odlétají ptáci. Osvojovat si poznatky o těle a jeho zdraví, učit děti pojmenovávat části lidského těla. Poznávat význam lidských smyslů, praktickými činnostmi se seznamovat s tím, proč jsou pro člověka důležité. Rozlišovat, co prospívá zdraví, osvojovat si poznatky a dovednosti důležité k podpoře zdraví. Upevňovat základní hygienické a zdravotně preventivní návyky. Mít povědomí o širším společenském prostředí.
Dílčí cíle vzdělávacích oblastí
Dítě a jeho tělo
- rozvíjení pohybových dovedností v oblasti hrubé a jemné motoriky
- rozvíjení fyzické i psychické zdatnosti
- osvojení si věku přiměřených praktických dovedností
- vytváření zdravých životních postojů a návyků
- uplatňování základních hygienických návyků
- osvojení si poznatků o těle a jeho zdraví
Dítě a jeho psychika
- rozvíjení komunikativních dovedností
- rozvíjení schopností vytvářet a rozvíjet citové vztahy k okolí
- rozvíjení pozitivních citů dítěte ve vztahu k sobě
- získávání relativní citové samostatnosti
- posilování zvídavosti a zájmu
Dítě a ten druhý
- seznamování s pravidly chování ve vztahu k druhému
- rozvíjení schopností a dovedností důležitých pro navazování a rozvíjení vztahů dítěte k druhým lidem
- posilování prosociálního chování ve vztahu k druhému v rodině, v mateřské škole, v dětské herní skupině
- uplatňování svých individuálních potřeb, přání a práv s ohledem na druhého
Dítě a společnost
· rozvíjení schopností žít ve společnosti ostatních lidí, přizpůsobovat se, spolupracovat, vnímat a přijímat základní hodnoty v tomto společenství uznávané
- uplatňování základních společenských návyků ve styku s dětmi i dospělými (zdravit, rozloučit se, poprosit, poděkovat, uposlechnout pokyn)
- osvojení si základních poznatků o prostředí, ve kterém dítě žije
Dítě a svět
· seznamování s místem ve kterém dítě žije, vytváření pozitivního vztahu k němu
· osvojení si poznatků a dovedností potřebných k vykonávání jednoduchých činností v péči o přírodu
OČEKÁVANÉ VÝSTUPY
Dítě a jeho tělo
- zvládat jednoduchou obsluhu, postarat se o hračky, pomůcky, uklidit po sobě, udržovat pořádek
- zvládnout sebeobsluhu
- zacházet s běžnými předměty denní potřeby, hračkami
- koordinovat lokomoci a další polohy a pohyby těla
- zvládnout pohybovat se ve skupině dětí
- sladit pohyb s rytmem a hudbou
- mít povědomí o těle a jeho vývoji, o růstu těla a jeho proměnách
Dítě a jeho psychika
- jazyk a řeč
- pojmenovat většinu toho, čím je obklopeno
- vést rozhovor, naslouchat druhým
- naučit se zpaměti reprodukovat říkanky, písničky
- vyjadřovat samostatně své nápady, pocity
- poznávací schopnosti a funkce, představivost a fantazie, myšlenkové operace
- poznat a pojmenovat většinu toho, čím je obklopeno
- přemýšlet, vést jednoduché úvahy o čem přemýšlí
- řešit úkoly
- myslet kreativně
- naučit se nazpaměť krátké texty
- vnímat, že je zajímavé dovídat se nové věci
- sebepojetí, city, vůle
- rozlišovat citové projevy v rodinném a cizím prostředí
- odloučit se na určitou dobu od rodičů a blízkých
- prožívat a dětským způsobem projevovat, co cítí
- zachytit a vyjádřit své prožitky slovně, výtvarně, pomocí hudby, dramatickou improvizací
- uvědomovat si svou samostatnost
Dítě a ten druhý
- navazovat kontakty s dospělým, kterému je svěřeno do péče, komunikovat s ním vhodným způsobem
- přirozeně a bez zábran komunikovat s druhým dítětem
- dodržovat dohodnutá a pochopená pravidla vzájemného soužití v mateřské škole
- uplatňovat své individuální potřeby s ohledem na druhého
- spolupracovat s ostatními
- vnímat, co si druhý přeje či potřebuje
Dítě a společnost
- uplatňovat návyky v základních formách společenského chování ve styku s dospělými i s dětmi - zdravit, rozloučit se, poprosit, poděkovat
- zacházet šetrně s vlastními i cizími hračkami, pomůckami
- pochopit, že každý má ve třídě svou roli, podle které je třeba se chovat
- adaptovat se na život ve škole
- vnímat základní pravidla jednání ve skupině
- začlenit se do třídy a zařadit se mezi své vrstevníky
Dítě a svět
- orientovat se bezpečně v prostředí mateřské školy a v blízkém okolí
- zvládat běžné činnosti a požadavky na dítě kladené
- zvládat jednoduché praktické situace, které se doma a v mateřské škole opakují
- osvojit si elementární poznatky o okolním prostředí, které jsou dítěti blízké
- mít povědomí o širším společenském prostředí
- vnímat, že svět je rozmanitý a pozoruhodný, pestrý a různorodý
- mít povědomí o významu životního prostředí pro člověka
Integrovaný blok: Svět bílých zázraků
Tematické celky: Čertí školka
(Advent, sv. Barborka, mikulášská nadílka - povahové vlastnosti…)
Vánoce plné tajemství a kouzel
(sv. Lucie, zvyky a tradice, dopis pro Ježíška, Hraní u stromečku, sv. Silvestr, My tři králové…)
Zvířátka jsou naši kamarádi
(stopy ve sněhu, péče o zvířátka v přírodě, krmítka…)
Zimní radovánky
(sporty, zimní oblečení, otužování, bacily a vitamíny…)
Pohádkový svět
(orientace v pohádkách, kniha je kamarád, dobro a zlo, živá a neživá příroda)
Haló, pane karnevale
Hola, škola volá
Cíle bloku
Společně radostně prožívat oslavu svátků a tradic, umět vyjádřit své představy, rozlišovat dobro a zlo. Podílet se na oslavě nastávajících svátků výzdobou prostor MŠ, zpěvem koled a pečením cukroví. Seznámit děti s tradicí Tří králů. Vědět, že lidská aktivita je pro přírodu důležitá. Vést děti k pomoci zvířátkům a ptáčkům v zimě. Rozvíjet samostatný a radostný spontánní pohyb, prožitek ze zimních radovánek. Chápat, co tělu prospívá a co mu škodí. Naučit se krátké texty. Soustředěně poslouchat pohádku. Objevovat kouzlo knih. Podílet se na přípravě karnevalu. Zaměřit se na úkony, které jsou potřebné k zápisu do první třídy, posilovat schopnost soustředit se na výtvarnou a pracovní činnost. Vnímat, že je zajímavé dozvídat se nové věci.
Předpokládaný časový harmonogram konec listopadu až začátek března
DÍLČÍ CÍLE VZDĚLÁVACÍCH OBLASTÍ
Dítě a jeho tělo
- rozvíjení a užívání všech smyslů
- zdokonalování jemné a hrubé motoriky
- rozvíjení psychické i fyzické zdatnosti
- osvojení si poznatků a dovedností důležitých k podpoře zdraví a bezpečí
- uvědomění si vlastního těla
Dítě a jeho psychika
- rozvíjení řečových schopností receptivních i produktivních
- osvojení si poznatků a dovedností, které předcházejí čtení a psaní
- vytváření pozitivního vztahu k učení a poznávání nových věcí
- rozvíjení tvořivého myšlení, paměti a pozornosti
- osvojení si základných poznatků o číselných, matematických a prostorových pojmech
- probouzení zájmu o prohlížení a čtení knížek, soustředění se na četbu, sledování divadla, filmu
- vyjadřování samostatných myšlenek, nápadů, pocitů
Dítě a ten druhý
- rozvíjení komunikativních dovedností verbálních i neverbálních
- rozvíjení kooperativních dovedností
- rozvíjení sociální citlivosti, tolerance, respektu a přizpůsobivosti
Dítě a společnost
- porozumění základním projevům neverbální komunikace
- rozvíjení vnímání uměleckých a kulturních podnětů
- vytvoření pozitivních vztahů ke kultuře a slavnostem
- rozvíjení základních kulturně společenských postojů, návyků a dovedností dítěte
Dítě a svět
- vytváření elementárního povědomí o širším kulturním prostředí
- rozvíjení schopnosti přizpůsobit se podmínkám vnějšího prostředí i jeho změnám
- vytváření povědomí o sounáležitosti s živou a neživou přírodou
OČEKÁVANÉ VÝSTUPY
Dítě a jeho tělo
- vnímat a rozlišovat pomocí všech smyslů, rozlišovat vůně a chutě
- zvládat jemnou motoriku, správně zacházet s grafickým a výtvarným materiálem
- zacházet se sportovním nářadím a náčiním
- zvládnout základní pohybové dovednosti a prostorovou orientaci, pohybovat se na sněhu a ledu
- zachovávat správné držení těla
- vědomě napodobit jednoduchý pohyb podle vzoru a přizpůsobit jej podle pokynu
- zacházet s jednoduchými hudebními nástroji
- mít povědomí o některých způsobech ochrany osobního zdraví
- ovládat koordinaci ruky a oka
Dítě a jeho psychika
-jazyk a řeč
- správně vyslovovat, ovládat dech, tempo i intonaci řeči
- sledovat očima zleva doprava
- poznat některá písmena a číslice, popřípadě slova
- sluchově rozlišovat začáteční a koncové slabiky a hlásky ve slovech
- rozlišovat některé obrazné symboly, piktogramy
- projevovat zájem o knížky, soustředěně poslouchat četbu, hudbu, sledovat divadlo, film
- sledovat a vyprávět příběh, pohádku
- zvládnout jednoduchou dramatickou úlohu
-poznávací schopnosti a funkce, představivost a fantazie, myšlenkové operace
- vědomě využívat všech smyslů
- zaměřovat se na to, co je z poznávacího hlediska důležité
- popsat situaci skutečnou i podle obrázku
- chápat základní číselné a matematické pojmy
- chápat prostorové a časové pojmy
- vyjadřovat svou představivost a fantazii ve výtvarných, pohybových a dramatických činnostech
-sebepojetí, city, vůle
- těšit se z hezkých a příjemných zážitků
- prožívat radost ze zvládnutého a poznaného
- učit se hodnotit svoje osobní pokroky
- zorganizovat hru
- vyjádřit souhlas i nesouhlas, říci ne v ohrožujících a nebezpečných situacích
Dítě a ten druhý
- porozumět běžným projevům emocí a nálad
- umět rozdělit si úkol s jiným dítětem
- mít ohled na druhého a soucítit s ním, nabídnout mu pomoc
- chápat, že všechny děti mají stejnou hodnotu
- odmítnout komunikaci, která je mu nepříjemná
Dítě a společnost
- vnímat umělecké a kulturní podněty
- zacházet šetrně s vlastními i cizími věcmi denní potřeby, knížkami
- porozumět běžným neverbálním projevům citových prožitků a nálad druhých
- vyjednávat s dětmi i dospělými ve svém okolí, domluvit se na společném řešení
- uplatňovat návyky v základních formách společenského chování - vzít si slovo, až když druhý domluví, požádat o pomoc, vyslechnout sdělení
Dítě a svět
- uvědomovat si, že způsobem, jakým se děti i ostatní v jeho okolí chovají, ovlivňují vlastní zdraví i životní prostředí
- zvládat běžné činnosti i požadavky na dítě kladené
- rozlišovat aktivity, které mohou zdraví okolního prostředí podporovat a které je mohou poškozovat
- uvědomovat si nebezpečí, se kterým se může ve svém okolí setkat
- vědět, jak se vyhnout nebezpečí, kam se v případě potřeby obrátit o pomoc
Integrovaný blok: Svět v rozkvětu
Tématické celky: Probouzení broučků
Putování za zvířátky
My jsme malí zahradníci
Velikonoční zajíček
Stop, autíčko jede
Startujeme košťata
Cíle bloku
Zaměřit se na změny v přírodě, které jaro přináší – tání ledu a sněhu, první jarní květiny, tráva, rašení stromů, keřů, příprava zahrádky. Učit děti rozlišovat živočichy podle druhů, pojmenovat některá zvířata a jejich mláďata. Uvědomit si, že to, co se nelíbí mě, se také nemusí líbit kamarádovi nebo zvířátku. Pochopit, že i zvířata mají nervovou soustavu a cítí podobně jako lidé. Vést děti k ochraně přírody. Seznámit děti s dlouholetou tradicí Velikonoc a radostně prožívat jejich oslavy. Opakovat s dětmi znalost dopravních prostředků, podílet se na bezpečnosti silničního provozu, neohrožovat nevhodným chováním zdraví a bezpečí své i druhých. Seznámit děti s telefonními čísly, která je nutné znát pro záchranu života. Vědět, v které situaci jaké použít. Uvědomovat si, co je nebezpečné, odhadnout některá nebezpečí a snažit se jim vyhnout. Přiblížit dětem zvyk pálení čarodějnic, seznámit je s bezpečností při této činnosti.
DÍLČÍ CÍLE VZDĚLÁVACÍCH OBLASTÍ
Dítě a jeho tělo
- rozvíjení psychické i fyzické zdatnosti
- osvojení si dovedností k podpoře zdraví a bezpečnosti
- zdokonalování jemné a hrubé motoriky
- zaměření se na činnosti k prevenci úrazů (velikonoční oslavy, pálení čarodějnic)
Dítě a jeho psychika
- zdokonalování naslouchání, porozumění, výslovnosti
- rozvíjení tvořivého myšlení
- rozvíjení a kultivace mravního i estetického vnímání
- rozvíjení zájmu o pohybové, výtvarné, hudební a dramatické činnosti
Dítě a ten druhý
- posilování prosociálního chování, tolerance a respektu
- rozvíjení kooperativních dovedností
- zdokonalování dovedností důležitých pro spolupráci s dospělými i dětmi
Dítě a společnost
- rozvíjení schopností projevovat se autenticky a prosociálně
- vnímání uměleckých a kulturních podnětů
- rozvíjení vnímání a přijímání základních hodnot
Dítě a svět
- osvojení si poznatků a dovedností potřebných k ochraně dítěte před nebezpečnými vlivy
- seznamování se staršími hodnotami
- vytváření elementárního povědomí o přírodním prostředí, jeho rozmanitostech, vývoji a neustálých proměnách
OČEKÁVANÉ VÝSTUPY
Dítě a jeho tělo
- rozlišovat, co prospívá zdraví a co mu škodí
- mít povědomí o významu péče o čistotu a zdraví
- zvládnout překonávat překážky, užívat různé náčiní, pohybovat se ve skupině dětí
- zrakově rozlišovat tvary předmětů a jiné specifické znaky
- sluchově rozlišovat zvuky a tóny
- zacházet s běžnými pracovními pomůckami
Dítě a jeho psychika
-jazyk a řeč
- domluvit se slovy i gesty, improvizovat
- zachytit hlavní myšlenku příběhu a zopakovat jej ve správných větách
-poznávací schopnosti a funkce, představivost a fantazie, myšlenkové operace
- přemýšlet a vyjádřit, o čem uvažuje
- odhalovat podstatné znaky a vlastnosti předmětů, nacházet společné znaky, podobu a rozdíl
-sebepojetí, city, vůle
- ovládat svoje city ve známých a opakujících se situacích
- přijímat pozitivní ocenění i svůj případný neúspěch a vyrovnat se s ním
Dítě a ten druhý
- uplatňovat své přání a potřeby s ohledem na druhého
- přijímat a uzavírat kompromisy, řešit konflikt dohodou
- uvědomovat si svá práva ve vztahu k druhému
Dítě a společnost
- utvořit si základní dětskou představu o pravidlech chování a společenských normách
- chovat se zdvořile a přistupovat k druhým lidem bez předsudků a s úctou
- vytvořit povědomí o mezilidských morálních hodnotách
Dítě a svět
- mít povědomí o širším společenském, věcném, přírodním, kulturním i technickém prostředí
- porozumět, že změny jsou přirozené a samozřejmé, všechno kolem se mění, vyvíjí, pohybuje a proměňuje a že s těmito změnami je třeba v životě počítat
- osvojit si elementární poznatky o lidské společnosti
- pomáhat pečovat o okolní životní prostředí
Integrovaný blok: Svět plný sluníčka
Tématické celky: Moje rodina
Ten dělá to a ten zas tohle
Sportem ke zdraví
Pestrá planeta země
Skotačíme, máme svátek
Těšíme se na výlety
Cíle bloku
Seznámit děti s pojmem rodina, jakou plní funkci, jak fungují vztahy a povinnosti mezi jednotlivými členy. Zaměřit se na svátek maminek, vysvětlit dětem, proč se slaví. Získávat poznatky o profesních činnostech lidí, seznamovat děti s nástroji a přístroji. Učit je vážit si výsledků lidské práce. Vést děti ke spolupráci při oslavě svátku dětí. Probudit v dětech zájem o sporty. Chápat rozdíly v jednotlivých ročních sportech. Rozvíjet fyzickou zdatnost vydatným pohybem na čerstvém vzduchu. Nahlédnout do tajů a krás Země, do různých světadílů. Seznámit děti s pojmem Vesmír, poznávat planety, hvězdy, měsíc, slunce. Podrobněji seznámit děti s Českou republikou a jejími symboly. Naplánovat a uskutečnit společný výlet. Důkladně s dětmi hovořit o bezpečnosti během hlavních prázdnin.
DÍLČÍ CÍLE VZDĚLÁVACÍCH OBLASTÍ
Dítě a jeho tělo
- rozvíjení základních pohybových dovedností, ovládání pohybového aparátu a tělesných funkcí
- rozvíjení koordinace a rozsahu pohybu, dýchání, koordinace ruky a oka
· podporování fyzické i psychické zdatnosti
- vytváření základů zdravého životního stylu
Dítě a jeho psychika
- zpřesňování smyslového vnímání, přechod od konkrétně názorného myšlení k myšlení slovně-logickému
- rozvíjení schopností záměrně řídit svoje chování
- rozvíjení vyjadřovaní svých myšlenek
- vytváření základů pro práci s informacemi
Dítě a ten druhý
- hájení osobního soukromí a bezpečí ve vztazích s druhými dětmi a dospělými
- vnímání toho, že každý má v rodině svoji funkci
- posilování spolupráce s ostatními a umění si navzájem pomáhat
Dítě a společnost
- vytváření povědomí o jiných zemích a kulturách
- vytváření základních aktivních postojů ke světu
- rozvíjení jednání chovat se spravedlivě a hrát fair play
- rozvíjení základního společenského i estetického vkusu
Dítě a svět
- vytváření povědomí o vlastní sounáležitosti se světem, společností, planetou Zemí
- pochopení, že změny způsobené lidskou činností mohou chránit i ničit
· osvojování si jednoduchých poznatků o světě
· rozvíjení úcty k životu ve všech jeho formách
OČEKÁVANÉ VÝSTUPY
Dítě a jeho tělo
- ovládat dechové svalstvo, sladit pohyb se zpěvem
- zvládat zacházet s nástroji, náčiním a materiálem
- mít povědomí o významu aktivního pohybu
- mít povědomí o tom, kde v případě nebezpečí hledat pomoc, na koho se obrátit
Dítě a jeho psychika
-jazyk a řeč
- poznat a vymyslet jednoduchá synonyma, homonyma a antonyma
- porozumět slyšenému, sledovat děj
- utvořit jednoduchý rým
- formulovat otázky, odpovídat, hodnotit slovní výkony, slovně reagovat
- chápat slovní vtip a humor
-poznávací schopnosti a funkce, představivost a fantazie, myšlenkové operace
- záměrně pozorovat, všímat si nového, změněného, chybějícího
- záměrně se soustředit na činnost a udržet pozornost
- postupovat a učit se podle pokynů a instrukcí
- prakticky využívat elementární matematické souvislosti
- nalézat nová řešení nebo alternativní k běžným
- orientovat se v prostoru, rovině a čase
-sebepojetí, city, vůle
- rozhodovat o svých činnostech
- odmítnout se podílet na nedovolených či zakázaných činnostech
- být citlivé ve vztahu k živým bytostem, k přírodě i věcem
- uvědomovat si své možnosti i limity
- zaujímat vlastní názory a postoje a vyjadřovat je
- respektovat předem vyjasněná a pochopená pravidla a povinnosti
Dítě a ten druhý
- bránit se projevům násilí jiného dítěte
- dodržovat herní pravidla
- chápat, že osobnostní rozdíly jsou přirozené a musí je respektovat
- chovat se obezřetně při setkání s neznámými dětmi a dospělými
- požádat o pomoc pro sebe i jiné dítě
- obhajovat svůj postoj nebo názor s ohledem na druhého
Dítě a společnost
- zachycovat skutečnosti ze svého okolí a vyjadřovat své představy pomocí různých výtvarných technik
- pozorně poslouchat, sledovat se zájmem literární, dramatické či hudební představení a hodnotit svoje zážitky
- chovat se a jednat na základě vlastních pohnutek a zároveň s ohledem na druhé
- dodržovat pravidla her a jiných činností, jednat spravedlivě, hrát fair
- uvědomovat si, že ne všichni lidé respektují pravidla chování a mohou ohrožovat pohodu a bezpečí druhých
- odmítat společensky nežádoucí chování
- vyhýbat se komunikaci s lidmi, kteří se nežádoucně chovají
Dítě a svět
- chovat se přiměřeně bezpečně doma i na veřejnosti
- přizpůsobovat se běžně proměnlivým okolnostem doma i v mateřské škole
- osvojit si elementární poznatky o širším světě, které jsou dítěti blízké, pochopitelné a využitelné pro další učení
- vnímat, že svět lidí i svět přírody je rozmanitý a pozoruhodný
- mít elementární povědomí o existenci různých národů a kultur, různých zemích, o planetě Zemi a vesmíru
- spoluvytvářet pohodu prostředí, chránit přírodu v okolí a živé tvory
- osvojit si elementární poznatky o rodině
Usilujeme o to, aby dítě učastnící se předškolního vzdělávání dosáhlo těchto klíčových kompetencí
Kompetence k učení
· soustředěně pozoruje, zkoumá, objevuje, všímá si souvislostí, experimentuje a užívá při tom jednoduchých pojmů, znaků a symbolů
· získanou zkušenost uplatňuje v praktických situacích a v dalším učení
· má elementární poznatky o světě lidí, kultury, přírody i techniky, který dítě obklopuje, o jeho rozmanitostech a proměnách; orientuje se v řádu a dění v prostředí, ve kterém žije
· klade otázky a hledá na ně odpovědi, aktivně si všímá, co se kolem něho děje; chce porozumět věcem, jevům a dějům, které kolem sebe vidí; poznává, že se může mnohému naučit, raduje se z toho, co samo dokázalo a zvládlo
· učí se nejen spontánně, ale i vědomě, vyvine úsilí, soustředí se na činnost a záměrně si zapamatuje; při zadané práci dokončí, co započalo; dovede postupovat podle instrukcí a pokynů, je schopno dobrat se k výsledkům
· odhaduje své síly, učí se hodnotit svoje osobní pokroky i oceňovat výkony druhých
· pokud se mu dostává uznání a ocenění, učí se s chutí
Kompetence k řešení problémů
· všímá si dění i problémů v bezprostředním okolí; přirozenou motivací k řešení dalších problémů a situací je pro něj pozitivní odezva na aktivní zájem
· řeší problémy, na které stačí; známé a opakující se situace se snaží řešit samostatně (na základě nápodoby či opakování), náročnější s oporou a pomocí dospělého
· problémy řeší na základě bezprostřední zkušenosti; postupuje cestou pokusu a omylu, zkouší, experimentuje; spontánně vymýšlí nová řešení problémů a situací; hledá různé možnosti a varianty (má vlastní, originální nápady); využívá při tom dosavadních zkušeností, fantazii a představivost
· při řešení myšlenkových i praktických problémů užívá logických, matematických i empirických postupů; pochopí jednoduché algoritmy řešení různých úloh a situací a využívá je v dalších situacích
· zpřesňuje si početní představy, užívá číselných a matematických pojmů, vnímá elementární matematické souvislosti
· rozlišuje řešení, která jsou funkční (vedoucí k cíli), a řešení, která funkční nejsou; dokáže mezi nimi volit
· chápe, že vyhýbat se řešení problémů nevede k cíli, ale že jejich včasné a uvážlivé řešení je naopak výhodou; uvědomuje si, že svou aktivitou a iniciativou může situaci ovlivnit
· nebojí se chybovat, pokud nachází pozitivní ocenění nejen za úspěch, ale také za snahu
Komunikativní kompetence
· ovládá řeč, hovoří ve vhodně formulovaných větách, samostatně vyjadřuje své myšlenky, sdělení, otázky i odpovědi, rozumí slyšenému, slovně reaguje a vede smysluplný dialog
· dokáže se vyjadřovat a sdělovat své prožitky, pocity a nálady různými prostředky (řečovými, výtvarnými, hudebními, dramatickými apod.)
· domlouvá se gesty i slovy, rozlišuje některé symboly, rozumí jejich významu i funkci
· v běžných situacích komunikuje bez zábran a ostychu s dětmi i s dospělými; chápe, že být komunikativní, vstřícné, iniciativní a aktivní je výhodou
· ovládá dovednosti předcházející čtení a psaní
· průběžně rozšiřuje svou slovní zásobu a aktivně ji používá k dokonalejší komunikaci s okolím
· dovede využít informativní a komunikativní prostředky, se kterými se běžně setkává (knížky, encyklopedie, počítač, audiovizuální technika, telefon atp.)
· ví, že lidé se dorozumívají i jinými jazyky a že je možno se jim učit; má vytvořeny elementární předpoklady k učení se cizímu jazyku
Sociální a personální kompetence
· samostatně rozhoduje o svých činnostech; umí si vytvořit svůj názor a vyjádřit jej
· uvědomuje si, že za sebe i své jednání odpovídá a nese důsledky
· dětským způsobem projevuje citlivost a ohleduplnost k druhým, pomoc slabším, rozpozná nevhodné chování; vnímá nespravedlnost, ubližování, agresivitu a lhostejnost
· ve skupině se dokáže prosadit, ale i podřídit, při společných činnostech se domlouvá a spolupracuje; v běžných situacích uplatňuje základní společenské návyky a pravidla společenského styku; je schopné respektovat druhé, vyjednávat, přijímat a uzavírat kompromisy
· napodobuje modely prosociálního chování a mezilidských vztahů, které nachází ve svém okolí
· spolupodílí se na společných rozhodnutích; přijímá vyjasněné a zdůvodněné povinnosti; dodržuje dohodnutá a pochopená pravidla a přizpůsobí se jim
· při setkání s neznámými lidmi či v neznámých situacích se chová obezřetně; nevhodné chování i komunikaci, která je mu nepříjemná, umí odmítnout
· je schopno chápat, že lidé se různí a umí být tolerantní k jejich odlišnostem a jedinečnostem
· chápe, že nespravedlnost, ubližování, ponižování, lhostejnost, agresivita a násilí se nevyplácí a že vzniklé konflikty je lépe řešit dohodou; dokáže se bránit projevům násilí jiného dítěte, ponižování a ubližování
Činnostní a občanské kompetence
· svoje činnosti a hry se učí plánovat, organizovat, řídit a vyhodnocovat
· dokáže rozpoznat a využívat vlastní silné stránky, poznávat svoje slabé stránky
· odhaduje rizika svých nápadů, jde za svým záměrem, ale také dokáže měnit cesty a přizpůsobovat se daným okolnostem
· chápe, že se může o tom, co udělá, rozhodovat svobodně, ale že za svá rozhodnutí také odpovídá
· má smysl pro povinnost ve hře, práci i učení; k úkolům a povinnostem přistupuje odpovědně; váží si práce i úsilí druhých
· zajímá se o druhé i o to, co se kolem děje; je otevřené aktuálnímu dění
· chápe, že zájem o to, co se kolem děje, činorodost, pracovitost a podnikavost jsou přínosem a že naopak lhostejnost, nevšímavost, pohodlnost a nízká aktivita mají svoje nepříznivé důsledky
· má základní dětskou představu o tom, co je v souladu se základními lidskými hodnotami a normami, i co je s nimi v rozporu, a snaží se podle toho chovat
· spoluvytváří pravidla společného soužití mezi vrstevníky, rozumí jejich smyslu a chápe potřebu je zachovávat
· uvědomuje si svá práva i práva druhých, učí se je hájit a respektovat; chápe, že všichni lidé mají stejnou hodnotu
· ví, že není jedno, v jakém prostředí žije, uvědomuje si, že se svým chováním na něm podílí a že je může ovlivnit
· dbá na osobní zdraví a bezpečí svoje i druhých, chová se odpovědně s ohledem na zdravé a bezpečné okolní prostředí (přírodní i společenské)